Trångt för barnvagnen

Ja, faktsikt kan jag inte se mig ta med mer än en liten sulky och speciellt inte om det ska med packning eller något ska inhandlas samtidigt som vagnen är med. Alternativet skulle kunna vara att vika ner ena sidans säten men som sagt får man inte plats med mycket mer hur man än försöker.

Nåväl, har man lite större barn så går det ju faktiskt med en sulky och hemma hos oss skulle en 208 var en av två bilar. Det betyder att den andra bilen får stå för ordentligt med utrymme medan 208an blir en perfekt, lättmanövrerad bil för matinköp och utflykter när man inte behöver ta med sig halva bohaget på resan.

ISOFIX-fästen

I nya 208 har Peugeot sett till att båda sidobaksätena bak har ISOFIX-fästen, de i baksätet markeras med en dekal (två för varje säte) så som på bilden och det finns även ett fäste till vardera säte (Top tether) i ryggsätet på bagagesidan.

Perfekt för säker och enkel montering av bilbarnstolar med ISOFIX-möjlighet.

Detta betyder att Peugeot 208 har typgodkänts enligt de nya bestämmelserna för ISOFIX*

*Enligt bruksanvisningen

Bra lastutrymme

Jag har faktiskt blivit riktigt förvånad över hur mycket lastutrymme det finns i Peugeot 208. Med tanke på att du sitter inte alls trångt i baksätet. Du kan lätt storhandla utan att behöva tänka på att du måste fälla sätena.

Du har bra utrymme när bagageluckan är öppen och du behöver inte stå bockad för att få in din varor.

Avaktivera passagerarkrockkudden

Varför ska man behöva åka till verkstaden för att koppla ur passagerarkrockkudden för att kunna ha bilbarnstolen fram? Peugeot har gjort det enkelt för oss småbarnsägare och med bilens egen nyckel vrider du själv krockkudden till off inne i handskfacket.

Super Peugeot!

 

 

Barnlås

Peugeot har sett till att du inte kan öppna dörrarna bak inifrån om du har små barn. I bruksanvisningen står det både om det mekaniska barnlåset som du aktiverar med nyckel i respektive bakdörr och det elektriska barnlåset. På den bilen som vi hade hemma fanns ej det elektriska låset som aktiveras på en "panel" på rattens högra sida så jag antar att denna är ett tillval.

 

Barn i bilen

Mina tester har utförts med barn i bilen, ett i vissa lägen störande moment. Pga detta så har jag bland annat testat att lasta barnvagn samt montera bilbarnstol. Se dessa videos.

Nattkörning

ja igår blev det att prova bilen nattetid. Och som med andra nya småbilar jag provat så undrar jag alltid över den lilla skillnaden på hel och halvljus? Till och med gamla bilar har bättre skillnad. Visst kan man sätta på extra ljus om man vill, men tycker inte att det ska behövas när man kör på vanliga vägar.

Halvljus

 

helljus 

inte stor skillnad alls.

 

Pekskärm är nu testad och det jag saknade eller inte hittade var karta, att få vägbeskrivning. Det verkade ju inte finnas på denna ialla fall. 

Jag har även sänkt ljusstyrkan på pekskärmen för nattetid stör det starka ljuset en hel del när man kör. Visst sänktes ljuset, men inte så mycket som jag skulle ha föredragit. Samt att en sån lite "finess" borde ha funnits som volymknappen, lätt att ändra utan att behöva leta sig fram i menyerna på skärmen.

Nu var vi flera i bilen och fram känns ljudnivån helt okey, inte bra men godkänd. Men bak sa de som satt att det var lite för störande ljudnivå. Det var till att "skrika" till varandra vid samtal mellan fram- och baksätespassagerarna.

Förutom då att jag fortfarande trots en del körande än tycker att bromsarna tar "för bra", det hugger till. Och att jag fortfarande svär över fartkontrollsspakens läge, när jag ska blinka för sväng åt höger, men också vid att slå på/av helljuset. Så är bilen en dröm att köra. Väghållningen är jätte fin, det känns inte som att det är en liten bil som kränger för det minsta lilla i vägen eller vind.

ULLARED!!!

Vad synd att man inte kunde ta med 208:an in i Ge-Kås... När jag gick ut därifrån frågade tjejen vakten hur många det hade varit där under dagen och svaret var 18000 personer! Ett understatement är -trångt...

Hur som helst, E6:an söderut gick i 135 knyck och mellan Göteborg och Varberg testade jag farthållaren hårt..., den funkade kanon.

Tjejen tyckte ljudnivån var rätt bra och att man inte behövde skrika åt varandra... Jag frågade om vi inte kunde ta in den i vardagsrummet...

Vi testade också den inbyggda telefonen via bluetooth och den är grymt bra, tyvärr är det en liten fördröjning, lite som om man ringer till USA eller nåt.. Peugeotfolket, är det inte full duplex?

Färddatorn är väldigt bra men jag saknar GPS... är det något man köper till???

Sammanfattning av första turerna

 

Inte så långa turer men ändå så pass att det där första intrycken hinner sätta sig.

Jag bara älskar känslan av att sitta i en stor bil, hela panelen framför mig har ett sånt djup att den känslan infinner sig. Som att ha "mycket" bil framför sig. Vilket man inte har, man ser inte motorhuven alls när man sitter och kör. Ja hela känslan när jag sätter mig i bilen är allt annat än en små bil, så som man upplever den utifrån.

 

 

Jag är ingen liten kvinna, så det var helt klart positiv att sätta mig i sättet och inte känna att det var ett litet trångt säte. Nej det var rymligt och skönt. Lätt att ställa in bra läge på sätet för min del, höjd, ryggstöd osv. Gick fort och lätt att både hitta reglagen och ställa in dom. 

Lite saker som jag nu direkt funnit inte så bra, ska se om samma känsla finns kvar efter perioden eller om det är en "vanesak", att man lär sig  bilen.

  • först är det bromsarna som tar lite väl snabbt och "hårt". Det är inte alls skoj, hur försiktigt jag än försöker bromsa så är risken större att det hugger till än att det blir en mjuk inbromsning. 
     
  • lite hur ska jag säga, för lätt styrd. Det är nog helt klart en vane sak, ratten är liten. Små rattar ger lättare utslag, och vanan är ju att ha större ratt på nästan alla bilar jag kört. Så klart att det nu i starten blir lite "fel". Lite som att styra en rallybil.
     
  • och det jag nog "retade" mig på mest såhär långt... läget på farthållaren, som sitter så att man inte ser den, bakom ratten för ögat. Men så nära blinkersspaken som man "ser". Så när man ska sträcka ut fingrarna för att blinka så får man "tag på" farthållaren istället... det krävs vana och lite förflyttning av handen för att få in fingrarna mellan dessa två spakar och kunna peta till blinkersspaken. Även detta är säkert en sak som man kan vänja sig vid att göra rätt efter ett tag.



(här ser man blinkersspaken precis övanför centrudelen av ratten. Men man ser inte farthållaren)


(ratten vriden för att se vad som finns "bakom" och då ser man det lilla utrymmet som finns mellan dessa
och hur lätt det är att hamna fel med fingrarna när man ska peta till blinkersen.)

 

 

Imorgon ska det bli lite lägre tur och mer utforskning av bilen.

 

 

 

Första intrycket

Nybils lukten är markant när jag först sätter mig i bilen. Det är något med den lukten som gör att man blir direkt positivt inställd till något nytt. Men det är inte bara det. Man sitter rätt bekvämt. Det är det första jag lägger märket till. Sen vandrar blicken över instrumentpanelen och jag tycker den är snygg. Inte för mycket knappar och andra reglage som gör att det känns "pråligt".

Efter en stund blir det mer och mer uppenbart, eller rättare sagt, mer iögonfallande, att de höglansiga hårdplast detaljerna får inredningen att kännas lite som en leksaks. De är inte där i något funktionssyfte, utan mer för att det ska bli lite mer liv i instrumentpanelen. Men lyckas dem?

Nä inte riktigt. Att ha plasten runt varvräknaren/hastighetsmätaren behövs inte. Inte heller bakom färdatorn, med sina inslag av metallkanter, det hade varit snyggt ändå. Men, denna färdator!

I min nuvarande bil är den väldigt enkel. Den säger ifrån om något bilbälte används i baksätet eller om någon dörr är öppen. Så avancerad är den, ja, den säger till och med ifrån när det är dags för service också! Men funktionerna i Peugeot 208 är imponerande!

Du har det vanliga som tripmätare, 1 och 2, och ett fräckt sätt att visa radiokanalerna. Samt ett enkelt sätt att spara dem på olika förvalsplatser. Men det som får igång mig riktigt är möjligheten att parkoppla min telefon genom blåtand och därefter ringa eller ta emot samtal med den inbyggda handsfree'n. Och ljudet är toppen, även i högre hastigheter.

Det andra som är bra med detta system är att du kan synka spotify (om du har det i mobilen) och sen styra allt genom färdatorn och med ett ljud som är bättre än i radion. Innan var du tvungen att köpa en FM-sändare som du fick ha i cigarett urtaget med relativt dåligt ljud och störningar som följd. Allt detta är STANDARD i grundutförandet, vilket är otroligt bra. Tänk dig att du behöver bara synka din telefon en gång sen hittar bilen den igen, varje gång du sätter dig i den, så länge du har blåtanden på telefonen aktiverad. Lika smart som keyless drive. Jag undrar om det går att få det som tillval?....

Börjar fästa mig vid bilen...

Nu har jag börjat vänja mig vid bilens egenskaper och längtar bara efter att få sitta bakom ratten igen. Bromsarna är riktigt bra och nästan för bra då jag knappt behöver trycka på bromsen förrän den stannar så det har blivit några hastiga inbromsningar än så länge. Jag har lite svårt för den svåra sikten fram som kan ställa till det vid till exempel en sväng då jag känner att jag blir tvungen att luta mig fram för att få en fullgod sikt.

Jag älskar dock den härliga tekniken där jag både kan ringa och svara i telefon utan att behöva använda mig av själva telefonen via bluetooth funktionen samt att kunna komma åt mina låtlistor vilket kan göra resan ännu roligare. Lastrummet är inte det största men för att vara en liten bil som kanske mest ska användas som pendlarbil eller till en liten familj där stort utrymme inte behövs så funkar det helt ok. Utrymmet i baksätet tycker jag är riktigt bra för att just vara en liten bil och det går att få in en barnstol utan problem.

Bilen har en funktion som gör att dörrarna låses strax efter start och går då inte att få upp utifrån utan måste öppnas inifrån vilket kan vara ett bekymmer då man ska hämta upp en annan person som försöker ta sig in utifrån samtidigt som jag kan tycka att det är en bra säkerhetsdetalj då risken för till exempel rån eller överfall minskar. Detta kanske inte sker så ofta på Gotland men är kanske vanligare utomlands.

I morgon ska bilen testas på den gotländska landsbygden och då får den visa vad den går för på längre sträckor vilket ska bli intressant.

Har idag

kört o lämnat barnen hos sin pappa, en tripp på 17 mil tor. Ett perfekt tillfälle att testa bilen! Konstaterade redan igår att den går lågt i varv, lite farligt då man inte hör att man kör fort, kan snabbt bli dyrt så tur att jag snabbt hittade o använde farthållaren! *ler*

Den är pigg vilket är kanon vid omkörningar, bromsarna tar bra och regnsensorn funkade bra även om jag personligen vill ha den lite mer känslig, men det är en smaksak. Bränsleförbrukningen har idag legat på 0,4 o det kan man absolut inte klaga på!

Kopplade in mobilen o ringde några samtal, det hördes hur bra som helst, inget brus eller svaj alls, perfekt!

Negativt är att det inte finns minne på förarstolen, är man två som ofta kör bilen hade det varit en bra grej, tillval kanske?

Placerade en av mina äldre söner, 195 cm lång, i baksätet, o han konstaterade direkt att han slog huvudet i taket! Dom mindre barnen sitter bra där, både i barnstol och på bilkudde.

I morron fortsätter vårt äventyr då det är dags för storstadstrafik, spännande att se hur den uppför sej där!

Stortest av vindrutetorkare...

Jaha, nu har man för första gången blivit testförare...

Hämtade en svart liten söt 208 i går som verkligen syns med sina klistermärken...

Det regnade på premiärturen och det har regnat hela dagen idag också. Vi får se hur resten av helgen blir.

Lite synpunkter från en kort tur: Såg inte farthållaren förrän jag undrade vad det var som jag hela tiden försökte blinka med... Kom alltså åt den hela tiden...

Blinkersrelät låter som en pingisboll, eller som tjejen sa, "har vi J-O i bilen"?

Styrningen känns som en gokarts vilket innebär att det inte är något spel i ratten vilket i sin tur gör att en långresa kan bli lite gungig i sidled...

I övrigt en pigg bil med väldigt bra och distinkt växellåda, rapp motor och bra bromsar... Även här känns det lite gokartaktigt men på ett positivt sätt...

Börjar med ett leende

första intrycket av bilen är just bara ett leende. Liten söt o tuff samtidigt. Så första intrycket var bara positivt. Även andra som innefattade att köra den. Har ju nu bara kört den lite, det är tänkt att bli mer i helgen. Då kommer jag få ett bättre intryck av bilen. Även om jag redan nu har börjat att lista upp saker jag verkligen gillar och saker jag inte är riktigt överens med. För självklart finns det alltid av båda sakerna.

Som kvällslektyr har jag plockat in instruktionsboken, den ska jag kanske inte läsa från pärm till pärm, men skumma lite. Vet ju vad jag eller väninnor brukar använda den till. Så vill se om det finns svar och hur lätt det är att förstå. Blir en bra start inför helgens provturer.

Nu kör vi!

Igår hämtades 208:an hos Peugeot i Kalmar. Det var faktiskt första gången som jag såg den live, istället för på bild. Mitt första intryck var att den ser riktigt bra ut. Designmässigt är den betydligt tuffare än föregångaren 207 vilket glädjer mig. Jag har trots allt ägt både en 205 gti och en 206 gti medan 207:an aldrig blev aktuell pga designen. Jag är stormförtjust i den lilla kringlan till styrdon! Äntligen någon som vågar ändra på en grej som sett likadan ut i 50 år. Skitsmidigt att ha en liten ratt. Prylnörd som jag är så kopplades mobilen via bluetooth till bilen. Det fungerade smidigt men när jag drog igång Spotify så blev volymen bisarrt hög. Givetvis lätt åtgärdat men varför blev det så? Det var normal volym på radion precis innan. När jag senare skulle iväg igen så ville den inte spela upp musiken igen. Bilen hittar telefonen, mina kontakter och man kan ringa utan bekymmer men det är knäpptyst när jag startar Spotify. Kanske löser sig om man återansluter men jag anser nog att det ska fungera bekymmersfritt.

Avslutar morgonens inlägg med barnstolen. Jag har en tös på snart 2 år och givetvis ska hon hänga med och ragga brudar på stan. Således lyfte jag ur hennes stol från min 406:a och satte in i 208:an. Jag har den modellen med stroppar som ska sättas fast runt stolsskenorna. I min 406:a löses detta smidigast genom att skruva loss skenorna. I 208:an gick det skitsmidigt att trä stropparna runt skenorna tack vare urgröpningar i golvet! Hur awesome som helst! Det tog inte ens 5 minuter att montera stolen. 

Första intrycket

Då var det dags, bilen är hämtad och de första kilometrarna är körda! Bilen är fruktansvärt fräsch och härlig, snygg design, körglädje, trevlig motor (1,6l diesel). Bilder/video kommer!

Första resan avklarad

Nu har jag testat Peugeot 208 för första gången och jag är nöjd än så länge. Bilen är lätt manövrerad och passar väl i stadsmiljö där det finns många hinder, många stopp och fickparkeringar används flitigt. Det jag kan i nuläget säga är negativt är att "döda vinkeln" känns onödigt stor då karmen vid förardörren och passagerardörren fram skymmer sikten rätt bra i vissa lägen. Men det kan också vara en ren vanesak vilket helgen får visa. Det ska bli spännande att lära sig allt om den härliga monitorn med touchfunktion där hela innehållet till min mobiltelefon finns samlad - vem behöver cd-spelare idag??? I morgon ska jag ge mig ut på vägarna igen och i helgen väntar lite längre turer ut på dengotländska landsbygden. Men nu är det en god natts sömn som hägrar.