Så...

den nya lilla favoriten är åter hos återförsäljaren och vi sitter med nybilstankar. Peugeot 208 är helt klart en trevlig bil att överväga om du är ute efter en rymlig småbil. Ratten är liten och lätt, och får bilen att vända på väldigt litet utrymme. Fickparkering går som en dans, även för mig som vanligtvis undviker allt vad fickparkering heter och den är supersnygg både i utseende och färg. De stora sidospeglarna ger bra sikt bakåt och du sitter skönt och avslappnat även längre turer i stolarna.

Peugeot 208 ger dig känslan av att du kör en större bil, den känns säker och har bra väghållning. Inredningen är ren och det mesta är lätt att förstå utan att läsa på i manualen. Den stora pekskärmen är enligt mig ok och enligt maken förträfflig, det vi båda saknar är GPS som standard och funktionen att se bilder i pekskärmen känns onödig. Tyvärr hade jag inte möjlighet att prova telefonen genom pekskärmen eftersom den inte ville ta kontakt med min andriodtelefon, men kan tänka mig det skulle vara perfekt för mig som pratar mycket telefon när jag är i bilen.

Bilens bälten är långa och det är inga problem att få det att räcka till när bilbarnstolen ska sättas fast. Extra plus är att du själv enkelt stänger av airbagen på passagerarsidan om du behöver ha stolen fram. Ett mindre problem när det är mörkt ute och det inte finns gatulampor i närheten är att bilen endast har lampor i framsätet och bagageluckan. Så det kan vara svårt att se något när barnen ska ha hjälp/knäppa själv sina bälten.

Senast vi körde Peugeot var när vi för 6-7 år sedan hade en 309 från 1988, och vi kan lugn konstatera tekniken, design och utseende har gått framåt sen dess. Peugeot 208 är supersnygg och det enda som jag egentligen ser som ett relevant minus är bensinförbrukningen vi hade. Peugeots produktfakta blad säger att den bil vi provade skulle ha (l/100km);

  • Stad 7,5 l
  • Landsväg 4,5 l
  • Blandad 5,6 l

På pekskärmen kunde vi utläsa att vår blandade körning (med 65km till tom tank) gav en bensinförbrukningen på 6,3l/100 (48 mil landsväg 13,6 mil stadskörning). Det tycker iaf vi känns mycket för en småbil när vår stora Volvo v70 drar 8,9l/100 med (tom) takbox...

Förutom det är 208 en ny favorit, den härliga färgen red noir,  på "vår" bil var en riktig fullträff! Jag skulle helt klart kunna tänka mig att äga en för den är en perfekt andrabil för vår familj!

"Mamma var är den andra, fina bilen? Jag vill åka den till dagis..."

 

 


 

Ris och Ros

Det har varit väldigt roligt att få test köra Peugeot 208 ;)

Denna bil har sina för och nackdelar.

Skönt med start och stopp-funktionen som slår av motorn när man står still i kö på väg in/ut från stan. Det är en lätt och smidig bil att ta sig igenom stan och på landsväg. Motorn svarar bra med god acceleration och bra svängradie, vilket ger riktig körglädje oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Fick till och med lite  gokart känsla du vi körde den. Relativt tyst bil jämför med andra småbilar när man kommer i högre hastigheter. Dock upptäckte vi att motorn brummar riktigt ordentligt (nästan som en traktor) när man stod utanför bilen. . Bra storlek på bil som är lätt att fickparkera, får plats där det är som tightas i stan.

Upplevde bromsarna lite väl känsliga, men det kanske är en vanesak. 

Rymligt bil (höjd såsom för benen) trots sin storlek

Bilen är så pass rymlig att vi fick plats med två vuxna där bak, varav en gravidkvinna och båda gav bilen ett gott betyg. De funderar tom smått att köpa den, dock är nackdelen att de mest troligt inte får plats med barnvagn och annat i bagageluckan.

 

Jag tycker personligen att det var en fin och bra bil med en del onödiga finesser som fotoalbum, funderar fortfarande varför man lagt till en sådan funktion? samt bromsar som var lite väl känsliga enligt mina behov.

Hade den kostat mindre 187.195kr skulle jag kanske funderat på att köpa den men för detta pris återgår jag nog till en Toyota Prius.

 

Pärlan återlämnad

I går var det dags att återlämna pärlan till Bil-Konsult efter tur och retur Stockholm plus lite stadskörning i Stockholm

Blev totalt  72 mil, kunde kört ytterligare 30mil innan tanken var tom, snitt förbrukning 0,43. Imponerande tycker jag men något över vad specifikationen som lovar 0,38 vid blandad körning

Att köra Pegout 2008 i  Stockholm gick som en dans, och då är jag ingen van storstadstrafikant. Otroligt lättstyrd och bra sikt åt alla håll. Särskilt plus för backspeglarna som har en finurlig utformning. En perfekt bil för stadskörning.

Komforten för långfärd på motorväg är vad man kan förvänta sig av en småbil, är ju fel att jämföra med stora Volvo, BMW med mera 

Även om motorn är liten  så var den helt OK för motorvägskörning, Fartkontrollen var lättmanövrerad när man väl kom på var den satt och hur den fungerade.

Allmäman omdömet är positivt.

65 mil körda

och den drog i genomsnitt 0,46 liter per mil. Då har det varit väldigt blandad körning. Enligt mätaren fanns det dessutom diesel kvar till ytterligare 37 mil!

Helgens test avklarat

o det var lite trist att lämna tillbaka bilen! Minste sonen (4 år) ville köpa den för två Cars- klistermärke som han precis fått av tandläkaren! *ler*
Det är en liten bil som känns större tack vare panoramataket. Framförallt märktes det när man satt i baksätet o drog för. Som vuxen sitter man riktigt bra även där bak, men långa personer når lätt upp i tak.
Man satt riktigt bekvämt i stolarna, inga problem att ställa in dom så dom passade både mej o sambon, men saknade som sagt minne till stolarna, här hade vi slagits om bilen o då är det behändigt att bara trycka på en knapp så kommer den ihåg just min inställning. Såg bra åt alla håll, även när jag skulle backa. Bakrutan är liten, vilket gör att man inte ser så bra via inre backspegeln, men då kom dom stora yttre backspeglarna väl till pass, dom gillade jag skarpt!
En liten, underbar ratt som också den var lätt att ställa in så man såg allt på instrumentpanelen. Blinkers och farthållare satt båda på vänster sida och jag hade inga problem med att dom satt nära, är kanske både en vanesak och hur man håller händerna på ratten som gör att man råkar blinka när man ska sätta på farthållaren istället?
Tutans ljud gapskrattde min 14-årige son åt, han tyckte det var löjligt! *ler*
På instrumentpanelen fanns både digital och analog hastighetsmätare, kanon tyckte jag, även om jag mest kollade den digitala. Man kunde även via en knapp på spaken till vindrutetorkaren ändra vilken information man ville se, bla bränsleförbrukning.
Till höger om ratten satt även den stora färddatorn, med touch-skärm. Där var en himla många funktioner, varav bränsleförbrukning och antal körda mil var det jag personligen mest kollade. Anslöt mobilen via bluetooth utan problem, och det var en fröjd att prata när man körde! Inget sus eller brus på nåt av hållen, kanon! Funktionen att kunna kolla på foto när man kör ser jag inget behov av, hade hellre haft GPS som standard i så fall, det fanns inte i "min" bil. Ljudet i stereon var inte nåt att jubla över, men en häftig detalj var att man kunde ställa in, via touchen, var ljudet skulle komma, enbart förare, eller kanske passagerare till höger.
På kvällen när jag skulle köra en runda, var det lite kallare, så vi ville snabbt ha upp värmen i sätena, visst gick det snabbt, men kontrollen till stolsvärmen var svår att nå, det var lite trångt mellan dörr och säte, det måste gå att placera den på ett bättre ställe??
Touch-skärmens ljus var rätt störande, men min tekniska son hittade, efter lite sökande, var man kunde sänka det, borde gå att sätta det som ETT knapptryck nånstans, tänker på lite äldre människor som kanske köper denna bilen, tror faktiskt inte att dom hade kunna leta sej fram till var den funktionen finns.
Helljuset var en stor besvikelse! Var tvungen att släcka det och sätta på det igen för att vara säker på att det faktiskt var på!!
Växellåda med tillhörande växelspak var kanon! *ler* Bromsarna var ännu bättre, fullständigt livsfarligt nu när jag hoppat tillbaka till min gamla bil! Fick verkligen påminna mej själv att bromsa i tid!
En pigg bil som verkligen svarade på gasen, kan bli dyrt om man inte passar sej, det låga varvtalet gör ju att man inte hör hur fort man kör!
Har varit ett nöje att få prova den, hade gärna behållt den. Men om man ska tänka praktiskt hade den inte funkat optimalt i vår familj, det hade inte funkat med tre barn i baksätet, det hade dom suttit för trångt för, med en bilbarnstol och en bilkudde hade dottern protesterat vilt över det lilla utrymme som blev över till henne! Men med två barn, eller inga barn alls, hade den varit kanon.

 

Bilen

Så här ren var den inte idag när jag lämnade tillbaka den! *ler* Har ju testat den i alla väder och på både asfalt och grus.

Summering

Efter söndagsutflykten passade jag på att åka en sväng för att känna av bilen och summera dess för och nackdelar i mitt liv just nu. Visst är det en pigg och livlig bil, känns som den är skapt för en tvåpersonersfamilj, alternativt tre men med packningsrestriktioner.

Första intrycket av instrumenteringen, förutom två hastighetsmätare var den digitalas placering. Tog ett tag att lära sig blicka genom ratten. Kul även med en bra ljudanläggning, passus för att det var lätt att vid bilköer börja peka sig runt på skärmen.

Ytterligare en nyfunnen känsla var en kortare hjulbas än jag vanligtvis kör gjorde det roligare att köra runt inne på kungsholmen eller egentligen överallt det är trångt. Kul för plånboken även att bilen drog förhållandevis lite bensin under testperioden.

Något jag uppskattar är ljudnivån i kupén, dvs motor och vägljudet som var väl dämpat. Behövde inte korrigera med ljudanläggningen...

Nu är jag inte i behov av en extrabil eller pendlarbil men tror inte det vore omöjligt med en Peugot 208. Har i många år haft en fablesse för franska tekniska lösningar men ställt mig med reservation vad gäller kvalité. Till slut har jag tänkt om.

Tack för en trevlig helg!!

Sista dygnet

Söndagsmorgon startade vi direkt efter frukost med ett fullskaletest hur pass fransosen står pall en familjeresa. Då vår familj består av fem individer varav en använder vagn stundtals fick packutrymmet bekänna färg.

peugoten klarade sig bra men några bilsemestrar med packning bör man noga överväga fast visst gick det bra få in bilstolarna.

 

Helgens stora test!

Min tös på 2 år lastades in i bilen. Intressant att hon sitter bättre i 208:an än i min 406:an! Det är trots allt samma barnstol. Hon blev duktigt förtjust i glastaket. Men ärligt talat, vem är inte det? Det ger en känsla av att bilen är större invändigt och enda gången jag drog för det var när jag pratade i bilens inbyggda handsfree. Med öppet glastak hördes mer bakgrundsbrus hos den jag pratade med. Det här är för övrigt den största nackdelen jag har hittat med bilen. Vägljudet är väldigt högt! Jag får intrycket att det har sparats in på isoleringen. Viktskäl kanske? För att klara av miljöbilsgränsen? Det här är dock mest påtagligt vid farter över 90 km/h och i ärlighetens namn är småbilar inga landsvägslok. I staden är den dock oerhört smidig och den lilla motorn på 95 hästar överraskar. Mina tidigare Peugeot har varit prestandaversionerna av respektive modell. Visst märks det skillnad på framför allt toppeffekten men den här lilla motorn är långt ifrån slö. Jag är nyfiken på hur GTi-modellen blir. 

Tillbaka till testet. Jag funderade på hur man skulle kunna testa bilen på ett bra sätt. Vi körde helt enkelt till Stockholm. På det viset fick vi landsväg, vägarbeten och riktig stadstrafik.

Teknik & Körglädje

Det här har alltid varit den stora fördelen med Peugeot enligt mig. Körglädje! Peugeot 208 är inget undantag. Den är riktigt rolig att köra med bra respons från motorn. Den stora förbättringen är växellådan. Jag har aldrig varit förtjust i Peugeots växellådor. Oftast har jag varit tvungen att stå nästan still för att få i ettan, det har varit ett äventyr att få i backen osv men inte nu längre! Fantastiskt!
Grym framkomlighet! Jag har gjort u-svängar på Djurgården, i gamla stan och kört mitt i centrum utan problem. Sikten är riktigt bra, även med barnstol monterad! Fickparkering i uppförsbacke utan problem. 

Komfort & Utrymme

Stolarna är riktigt bra. Snygga och bekväma med många olika inställningar. Framför allt smidiga att justera. För mig fungerar det kalas med 3-dörrarsversionen då det bara är jag och min dotter som åker i bilen. Jag hämtade två kompisar för att se hur det fungerade med två vuxna i baksätet och de var galet nöjda. Komforten i baksätet är helt klart godkänt även för två vuxna. Inte illa för en småbil! När vi lastade bilen för vår tripp till storstaden var jag övertygad om att behöva fälla baksätet för att få plats med två halvstora väskor och en barnvagn men icke!! Vagnen gick exakt in på tvären och med plats för en väska bredvid och den andra ovanpå. Fantastiskt är det enda jag kan beskriva det med.

Utrustning & Tillval

Bilen jag körde var utrustad med det mesta, inkl farthållare och gps. Farthållaren fungerar utmärkt men som sagts tidigare, gps:en hade problem med att hitta vissa gator. Det hände faktiskt att jag fick köra med gps:en i min Iphone istället. Det känns inte helt ok. Jag provade att köra musik både från usb-minne med mp3 och spotify från Iphone. Det har fungerat bra! Både via blåtand och usb-kabel. Vid motorstopp frågar gps:en om jag vill fortsätta navigeringen, tryck ja och man är tillbaka där man var innan allt stängdes av. Bra! Instrumentbrädan är snygg och praktisk. Jag gillar designen på mätarhuset! Om jag skulle köpa bilen så hade jag valt samtlig utrustning, med viss tveksamhet ang gps:en. Visserligen galet billigt men den får gärna fungera fullt ut.

Miljö & Ekonomi

Driftsnål? Oh ja, även om jag har försökt att köra oekonomiskt har jag inte kommit över 7liter/100km. Även vid marschande i 110 så tar den väldigt lite. Jag vet dock inte vad bilen kostar så det får jag återkomma till.

Kvalitet & Säkerhet

Kvalitén är ljusår ifrån min gamla 206:a!! Materialen är betydligt bättre och det känns som att allting sitter fast med några skruvar extra. Trots att den är så liten känns det tryggt att färdas i den och jag tar gärna med det finaste jag har, min dotter. 
 

Dagens reklambild!

Premiärlejon på cirkus!!

 

Helgen börjar lida mot sitt slut

I helgen har jag testat bilen på de gotländska landsvägarna där jag sett hela ön från norr till söder. I lördags var dock vädret riktigt dålligt och regnade i stort sett hela tiden. Detta var inte till någon direkt nackdel då jag faktiskt fick chansen att prova bilen även mot våta vägbanor. Den klarade detta på ett bra sätt och körglädjen blev bara starkare ju längre jag körde. Det finns ändå några saker som drar ner betyget på bilen. Framför allt är det fönstrarna fram som är delade i två delar och det påverkar sikten riktigt negativt i vissa lägen. Pedalerna sitter också ganska tätt vilket medför att det blir trångt för fötterna och risken finns att man trampar till på fel pedal. Som helhet är jag riktigt nöjd med helgen och bilen är en riktig pärla bland småbilar - det kommer kännas tomt när jag ska lämna tillbaka den i morgon :-(.

Teknik och körglädje

Körglädje, ja den bara ökar med antalet mil! Denna härliga lilla pärla till bil känns förvånansvärt pigg med sina 95 hästar (1,4L) den svarar upp rätt snabbt när man trycker på gaspedalen, speciellt i lägre hastigheter (0-100 km/h ->10,5s).

Karln i huset tog nyckeln direkt vi hade fått hem den och sedan har jag nästan fått slåss med honom om att få köra. (Han skulle bara veta att jag planerat på en längre tur utan honom innan den ska tillbaka..Frågan är bara om han klarar av att låta lilla 208:an åka tillbaka...)

208:an är en perfekt stadsbil som tar sig fram nästan överallt och får plats i de smalaste p-rutor. Den har betydligt mindre svängradie än vår Volvo V70 (Vilken överraskning va?) och ratten är inga problem att svänga på fast att du bara skulle få använda en hand. Till och med jag som vanligtvis hatar att fickparkera tycker det är lätt med Peugeot 208.

Men landsväg då? Visst funkar det, och dessutom så är det perfekt att få koppla in farthållaren. Bilen har bra väghållning även i högre hastigheter, den känns faktiskt inte så liten inuti att man får den där känslan av skokartong som många små (och oftast äldre) bilar ger. Ljudnivån skulle kunna vara något bättre, men det är inget jättestörande så länge du inte ska försöka prata med någon i baksätet samtidigt som du kör i 110km/h. För då lär du få höja på rösten några snäpp..

Slutet gott, allting gott.

Då har denna långhelg passerat och man har testat bilen ordentligt.

Bilen jag fick testa var en 95 hästars bensinare. Att du får en sådan kapabel färddator som standard är imponerand. Det ska också sägas att till ett pris på 134 500kr så får du mycket bil för pengarna. Motorn är pigg och du känner dig inte hindrad av att du har en liten bil.

 

Det är en riktigt rolig bil att köra. Bränslesnål och har riktigt bra väghållning. Jag blev förvånad hur pass bra körkomforten var. Fjädringen i 208:an klarrar farthinder och andra ojämnheter i marken riktigt bra, utan att du märker att det slår till i framvagnen. Den liksom bara "sväljer" farthinderna. Det ska dock sägas att sittkomforten är inte den bästa för längre färder. Varken i framsätet eller i baksätet. Du sitter mjukt men när du har kört en längre stund känner du att svankstödet lyser med sin frånvaro. Sikten bak när du ska backa är något skymd av nackstöden i baksätet och du får vrida huvudet mycket och flera gånger för att få bra uppsyn bak. Sikten fram är riktigt bra och de stora sidospeglarna är jag också riktigt nöjd med. Måste du flytta förarsätet längre bak får du B-stolpen precis bredvid dig, du märker då att den är rätt bred, och ska du kolla döda vinkeln får du luta dig fram.

 

Jag skulle lätt kunna rekomendera denna bil för någon som vill ha en bil som är billig att äga och rolig att köra, men bara som stads- och pendlarbil. Den är perfekt för innerstäder, där det inte är några problem som helst att komma in i de små parkeringsfickorna. Peugeot 208 är väldigt lätt att ratta och du behöver inte kämpa för att backa in i en parkeringsficka. Du kan styra med enbart ett finger!

Det har varit roligt att testa denna bilen och Ja, jag tänker serriöst på att byta bil nu faktiskt!

Komfort & Utrymme

Vår familj består av två vuxna och en liten tjej som just fått vända sin bilstol framåt (med andra ord inte så långa ben på henne). Vi vuxna har suttit fram och där är det deffinitivt rymligt för oss båda även fast maken är 185 cm så sitter han bra i stolen både som passagerare och förare.

Reglagen för att ställa in förarstolen funkar helt ok, ryggstödet är lite krångligt iom att det är svårt att få exakt den lutning man själv föredrar. Så är man två som kör bilen regelbundet så skulle det vara ett evigt justerande. Den lilla ratten som är lika lätt som en kniv genom solvarmt smör är en ren dröm att manövrera!

Som jag skrivit i tidigare inlägg så tycker jag utrymmet är lite knappt i bagaget, men så länge man inte behöver ha med en barnvagn (sulky är att föredra om det ändå måste med en) så får man lätt plats med allt efter en dags shopping. Här förutsätts det då att du inte riktar in dig på stora otympliga saker som tex plattskärmar och diskmaskiner. Mina månadsinköp av 18 kg hundfodersäckar skulle nog också gå utan större problem.

Vi provade även att vika ner ena sidans baksäten, döm av min förvåning när det inte blir plant! Detta eftersom man inte gör något med själva "rumpdelen" av baksätet. Här borde Peugeot tänkt till lite mer, vill man göra en stor, liten bil så behöver man varje centimeter även i höjdled för att kunna få in så mycket som möjligt när det väl behövs. En annan sak med nedvikningen som jag tycker är märklig är att sätena, som viks ner 2 +1, har sin bredare del bakom föraren. Rimligtvis borde denna vara bakom passageraren så att även passagerarsätet kan sättas så långt fram som möjligt och därmed öka på maximala packutrymmet.

Vår dotter har gott om plats för sina ben bakom oss, men som jag skrev i tidigare inlägg så blir det trångt om det ska sitta långa i baksätet. Dock slipper de slå huvudet i taket eftersom 208:an bjuder på en härlig takhöjd! (Vi hade ej glastaksbil)

Slutsatsen blir att Peugeot 208 är en perfekt bil för två vuxna och 1-2 barn som inte är för små (svårt att få plats med barnvagn) och inte heller för stora (långa tonåringar kan nog känna av knäna i hakan om de måste åka längre sträckor). I vår familj skulle denna bil dessutom vara en av två bilar och till det är den alldeles ypperlig!

(Bilden är det nedfällda ryggstödet fotograferat från bagaget, där kan man även se ett ISOFIX-fäste.)


 

Limit och farthållare

Här har iaf "vår" återförsäljare lite att lära (ett bra exempel på varför man ska läsa på själv och titta i bruksanvisningen!) eftersom han menade på att "limit" användes när man ville att bilen skulle larma om man kom upp över 120 km/h...

Oj oj så fel han hade, denna lilla limitknapp är faktiskt användbar då den behåller sin inställning fast att du slår av bilen. Har du problem med att få en tung fot i 30-områden? Ja då vrider du bara på den lilla scrollen där även farthållaren sitter (farthållare är samma scroll men nedåt istället för uppåt) och ställer in 30 som max. Då kommer bilen hålla 30 fast att du får en något tyngre fot. Visst kan man ävcen använda sig av farthållaren, men den behåller ju inte sin inställning fast att du slår av bilen...Lite extra funktioner kan vara roligt ibland tycker jag!

Spaken för farthållaren och limit sitter väldigt nära blinkersspaken, någon enstaka gång har detta varit ett problem när jag försökt blinka med farthållaren. Men det är helt klart en vanesak, för armen ovanifrån för blinkers och nerifrån för farthållare. Enkelt och lätt.

Hade jag helt fått välja skulle nog rattens vänstra sida dedikeras till farthållaren (som på vår volvo) så jag kan se knapparna. Nu är det pekskärmsknappar/rattar/scrollers på båda sidor på ratten...

Liten men stor?

Kan 4 vuxna karlar som är mellan 180-194 cm få plats och då dessutom shoppa på Experts utförsäljning?

Svaret är ja, Peugeot 208 rymmer dem alla och även en electrolux dammsugare i kartong, dock var det nog bara de i framsätet som hade kunnat åka en längre sträcka utan att känna sig helt böjd och med knäna i hakan. Dammsugaren gick lyckligtvis in i bagaget tillsammans med några shoppingpåsar, vilken tur för de fyra herrarna säger jag. Det hade nog varit obehagligt trångt annars.

Fast bara själva grejen att de faktiskt alla fick plats utan allt för stora protester och krångel är en bedrift i sig tycker jag. Värt en applåd både för bilen och de modiga...

Pekskärm

Mittenpanelen innehåller inte mycket mer än pekskärmen som familjen har väldigt skilda åskiter om. Jag tycker faktiskt den är ganska onödig. Redan när vi hämtade upp bilen hos återförsäljaren valde pekskärmen att visa sig från sin sämsta sida. Efter 15 minuter så hade vi bara fått den att acceptera en av våra telefoner (Samsung Galaxy S2 och S3) men hela pekskärmen hade hakat upp sig minst 5 gånger.

Återförsäljaren hade ingen aning om hur han skulle göra när allt hakade upp sig (inget gick att göra med skärmen, varken gå vidare eller byta "inställning") men efter lite snabbt letande på nätet av maken så visade det sig att den nollställs om man håller in mode och menu samtidigt 10 sekunder. Då kunde vi iaf återigen försöka få bilen att söka upp telefonen, med resultatet att den hakade upp sig igen...

Just möjligheten att ha telefonen via bilen hade varit något jag uppskattade, men tyvärr har jag inte provat det alls då den telefonen som till sist hittades var makens jobbtelefon...

I övrigt har jag bara använt radion, klockan (knepig placering av bilens enda klocka förövrigt, jag tycker instrumentpanelen hade varit ett säkrare och mer praktiskt placering) och tittat på bränsleförbrukningen. Väl stor skärm för dessa grejer med tankte på att jag i vår volvo bara vrider på en spak och då utan risk för säkerheten (på pekskärmen måste jag ju titta och läsa för att komma rätt) avläsa genomsnittsförbrukning, hur långt till tom tank, förbrukning just nu osv.

Maken å andra sidan är helförtjust i pekskärmen bara dennes brister åtgärdas, han kunde utan problem koppla ihop den med sin iPad (med den var det inte alls samma krångel som med androidtelefonerna) och lyssna på Spotify samt även se artist och låt på skärmen.

Han anser att den har tydliga brister i mjukvaran, och då speciellt vad gäller kompabiliteten med Android. Vi kunde t.ex. få fram namnen på senast ringda samtal, men inte på kontaktlistorna. Spotify på Android fungerade också över bluetooth, men fördröjningen mellan att byta låt via pekskärmen eller ratten är 4-5 sekunder till skillnad från runt 1 sekund på iPad.