Slutet gott, allting gott.

Då har denna långhelg passerat och man har testat bilen ordentligt.

Bilen jag fick testa var en 95 hästars bensinare. Att du får en sådan kapabel färddator som standard är imponerand. Det ska också sägas att till ett pris på 134 500kr så får du mycket bil för pengarna. Motorn är pigg och du känner dig inte hindrad av att du har en liten bil.

 

Det är en riktigt rolig bil att köra. Bränslesnål och har riktigt bra väghållning. Jag blev förvånad hur pass bra körkomforten var. Fjädringen i 208:an klarrar farthinder och andra ojämnheter i marken riktigt bra, utan att du märker att det slår till i framvagnen. Den liksom bara "sväljer" farthinderna. Det ska dock sägas att sittkomforten är inte den bästa för längre färder. Varken i framsätet eller i baksätet. Du sitter mjukt men när du har kört en längre stund känner du att svankstödet lyser med sin frånvaro. Sikten bak när du ska backa är något skymd av nackstöden i baksätet och du får vrida huvudet mycket och flera gånger för att få bra uppsyn bak. Sikten fram är riktigt bra och de stora sidospeglarna är jag också riktigt nöjd med. Måste du flytta förarsätet längre bak får du B-stolpen precis bredvid dig, du märker då att den är rätt bred, och ska du kolla döda vinkeln får du luta dig fram.

 

Jag skulle lätt kunna rekomendera denna bil för någon som vill ha en bil som är billig att äga och rolig att köra, men bara som stads- och pendlarbil. Den är perfekt för innerstäder, där det inte är några problem som helst att komma in i de små parkeringsfickorna. Peugeot 208 är väldigt lätt att ratta och du behöver inte kämpa för att backa in i en parkeringsficka. Du kan styra med enbart ett finger!

Det har varit roligt att testa denna bilen och Ja, jag tänker serriöst på att byta bil nu faktiskt!