Limit och farthållare

Här har iaf "vår" återförsäljare lite att lära (ett bra exempel på varför man ska läsa på själv och titta i bruksanvisningen!) eftersom han menade på att "limit" användes när man ville att bilen skulle larma om man kom upp över 120 km/h...

Oj oj så fel han hade, denna lilla limitknapp är faktiskt användbar då den behåller sin inställning fast att du slår av bilen. Har du problem med att få en tung fot i 30-områden? Ja då vrider du bara på den lilla scrollen där även farthållaren sitter (farthållare är samma scroll men nedåt istället för uppåt) och ställer in 30 som max. Då kommer bilen hålla 30 fast att du får en något tyngre fot. Visst kan man ävcen använda sig av farthållaren, men den behåller ju inte sin inställning fast att du slår av bilen...Lite extra funktioner kan vara roligt ibland tycker jag!

Spaken för farthållaren och limit sitter väldigt nära blinkersspaken, någon enstaka gång har detta varit ett problem när jag försökt blinka med farthållaren. Men det är helt klart en vanesak, för armen ovanifrån för blinkers och nerifrån för farthållare. Enkelt och lätt.

Hade jag helt fått välja skulle nog rattens vänstra sida dedikeras till farthållaren (som på vår volvo) så jag kan se knapparna. Nu är det pekskärmsknappar/rattar/scrollers på båda sidor på ratten...